30. OMYL

Mnozí dnes věří, že tolik lidí najednou, navíc vědců, se přece nemůže mýlit

Tak, jako se může mýlit jeden člověk, tak se mohou mýlit dva. A dvacet a dvě stě - a dva milióny lidí. Ti všichni mohou snadno vyznávat naprostou hloupost. Dějiny jsou plné příkladů davového šílenství, davových omylů a masového vyznávání hloupostí. Jak prostými, nevzdělanými lidmi, tak i vědci a lidmi, vzdělanými v některé speciální oblasti. To, co nyní říkám, není posměch, ale konstatování faktu – týká se to mne i mnoha ostatních lidí. Proti omylům nejsme nikdo imunní. Není však omyl jako omyl. Něco jiného je zmýlit se při výběru zaměstnání, něco jiného je zmýlit se při výběru životního partnera a ještě jiné je žít celý život ve lži o sobě, světě kolem sebe a smyslu lidského života. Jak by mohly národy vést spolu války, jak jinak by docházelo k občanským válkám – kdyby lidé nežili v omylech?

Příklady omylů a nesmyslů, vyznávaných miliony lidí, máme jak z doby dávno minulé, tak i ze současnosti: komunismus, nacismus, evoluční teorie, slepá víra v demokracii, špatné názory na manželství a výchovu dětí – to jsou jen některá současná pochybení, o kterých jsem už psal. Chci se v tomto pojednání věnovat především vědeckým omylům a jejich často tragickým důsledkům na život.

Procesy s velmi pravděpodobným koncem

Na světě je velmi mnoho procesů s kauzálním (příčinným) sledem událostí. To jsou události, které z počátečního stavu (dobře a jednoznačně definovaného) vedou k jednoznačnému (přesněji říkejme velmi pravděpodobnému) stavu konečnému. Kámen hozený vzhůru bude velmi pravděpodobně padat v prázdném prostoru zase zpět k zemi. Pokud by nepadal (zůstal záhadně viset ve vzduchu), pátrali bychom po příčinách. Také proto, že jsme na průběh tohoto procesu zvyklí a odlišný výsledek by nás překvapil. Museli bychom pátrat, proč se potenciální energie neproměnila opět v kinetickou (zpětné padání kamenu). Víme, že jsme tuto energii kamenu “darovali” tím, že jsme mu v počáteční fázi udělili kinetickou energii (1/2mv2), která se na potenciální postupně přeměnila při letu vzhůru. Pokud by ale kámen nepadal zpět, kde tato energie je? Na tento proces jsme dobře zvyklí.

Chemika by zase překvapilo, kdyby plyn uvolňovaný z reakce kyseliny sírové se zinkem na vzduchu nehořel. Pátral by, proč se ze známé reakce (Zn+H2SO4›H2+ ZnSO4) neuvolňuje vodík. Kam se asi poděl? Ten by měl přece hořet? Tento proces je mu dobře znám a je na něj zvyklý.

Stejně velké překvapení by bylo, kdybychom z místnosti o dvaceti židlích dovolili někomu několik židlí (x) odnést a později napočítali 14 zbylých židlí - ale ten člověk by tvrdil, že si jich odnesl jen pět. Víme přece, že když 20-x=14, pak x=6, tedy že dvacet bez pěti není čtrnáct. Asi bychom pak pátrali po jedné zmizelé židli. Kam se asi poděla? Jsme zvyklí, že předměty “jen tak nemizí”.

Všechny tři uvedené příklady (z fyziky, chemie a matematiky) ilustrují události a děje, kde nemusí příliš docházet k omylům (pokud někdo nelže a nepodvádí), a kde řešení může být (ne vždy, ale velmi často) jednoznačné.

Přírodovědecké obory

Matematika je považována za nejexaktnější vědeckou disciplínu (královnu či služku věd) se zcela nesmlouvavými závěry. Také chemie, fyzika a další přírodovědecké obory jsou považovány za dosti přísně kauzální vědy. (Kauzální znamená, že jednoznačná příčina má jednoznačný účinek, že určité děje se za stejných podmínek stále stejně opakují.) Je však zajímavé, že čím více veličin a kombinačních možností vstupuje do řešení, tím obtížnější je učinit jednoznačný závěr. A to nejen ve fyzice a chemii, ale i v matematice. Dokladem toho jsou třeba i “obyčejné” šachy. Dodnes nebyl nalezen konečný algoritmus šachové kombinace. Tedy jediné řešení typu “kdo první táhne, má vždy vyhráno – neudělá-li chybu, dá vždy mat”. Nikdo neví nejen to, které tahy by k tomuto jednoznačnému konci vedly, ale ani zda toto jednoznačné řešení vůbec teoreticky existuje. Je to proto, že kombinačních možností je tak obrovské astronomické číslo, že ani největší počítače světa toto číslo (zatím) nezvládají. A proto je tato hra – asi naprosto jednoznačně daná již při zahájení – stále ještě napínavá a záhadná. Je to dáno velkým množstvím kombinačních možností v určitém souboru prvků.

Mnoho dalších veličin (a tím i kombinačních možností) vstupuje do řešení také tím, že některé objekty není dobře vidět (jsou příliš vzdálené, nebo příliš malé). Ke stanovení výsledků se tím přidružuje řada dalších faktorů (veličin) zprostředkovávajících pozorování (v astronomii, jaderné fyzice, biochemii, genetice atd.). Mnohé objekty známe často jen skrze nějaké jejich účinky, a tak před výsledným kalkulem musíme vzít v úvahu řadu dalších veličin a vlivů. Výsledek je pak velmi nejistý a nedá se snadno stanovit. Proto řekl Chesterton: “Náboženství učí to, co nelze prokázat, věda to, co bude zítra vyvráceno”. Popperova falzifikační teorie už nemluví o tom, že jsou některé vědecké teorie potvrzené a jiné vyvrácené, ale že některé jsou vyvrácené a jiné ještě nevyvrácené (Když se řekne věda, MF Dnes 13. 10. 2001 – Jan Jandourek).

Velká nejistota všech našich výpočtů a výpovědí

Život je proces s nejvyšším počtem vstupních veličin a kombinačních možností. Mnoho věcí v našem životě je velmi složitých, malých, vzdálených, souvisejících s minulostí apod. – proto propočty, pokusy a úvahy do budoucna končí VŽDY v nejistotě (nebo hůře v jistotě, která se později může/nemusí ukázat mylnou). K tomu je nutné si uvědomit, že každá práce, pokus, výpočet, logická úvaha – to vše je vlastně jen “věštění” budoucnosti, ať už je kombinací hodně nebo málo. Počítáme-li objem vody, který pojme vana v koupelně, je to výpočet “do budoucnosti”. Z přítomných veličin (rozměrů vany) zjišťujeme “budoucí objem vody”.

Zeptám-li se někoho, kolik je dvě plus dvě – je to otázka do budoucnosti: kolik asi bude dvě plus dvě? Proto výsledek se možná ukáže (v budoucnu) pravdivý, možná nepravdivý. Říkáme sice: kolik je dvě plus dvě, ale odpověď teprve přijde, a může být pravdivá i nepravdivá. Ověření budoucí odpovědi je ještě vzdálenější než odpověď sama, a to tím víc, čím složitější je otázka (čím více veličin a jejich vztahů bude muset být zahrnuto v úvaze či výpočtu a jeho ověření). Všechna tvrzení, co bude zítra či za minutu, že ráno vyjde slunce v tolik a tolik hodin, že budeme dělat to a to, atd., atd. – jsou nejistá, protože závisí na miliardách dalších (často neznámých) faktorů. I sama existence objektů je do budoucna nejistá.

Zavedu-li do elektrolytu anodu a katodu a stejnosměrné napětí, budu pak měřit, jaký plyn se bude uvolňovat. Mohu to také předem (nyní) začít počítat, ale i výpočet i výsledné měření teprve bude! Vše, co děláme v našem životě, je “do budoucnosti” – i kdyby to bylo něco z archeologie, nebo kolem minulých věcí – výsledek teprve b u d e ! I když to bude o minulosti, zda věci probíhaly tak či onak, přesto se to (snad správně) dozvíme “za chvíli”, to vykopeme, vypočteme, odhalíme, přečteme si o tom, skončí pokus, nám výsledky sdělí další spolupracovník, atd. Vše, o čem přemýšlíme, co počítáme, o čem kalkulujeme, co odhadujeme, vyvozujeme apod. je “očekáváno”. I když přemýšlíme o minulosti – závěry teprve budou v naší hlavě, třeba za chvíli, možná za řadu let pilné historiografické nebo archeologické práce.

Vznik omylů

Jak bylo řečeno, mnoho životních situací (i dílčích závěrů v řadě vědeckých oborů) nevede k jednoznačnému výsledku – často k několika více či méně pravděpodobným alternativám. Proto existují filosofické školy, politická hnutí, názorové střety nejen v humanitních oborech, ale i v přírodovědě. Proto existují různé názory na výchovu dětí, na původ vesmíru a života na Zemi, na podstatu hmoty, času, prostoru, energie, gravitace, entropie, na manželství nebo sex. Kdyby tyto věci byly jen jednoduché rovnice s jedním řešením, nebylo by žádných názorových střetů – stejně jako nejsou názorové střety kolem sčítání, násobení, jednoduché chemické adice či substituce nebo chování kola na hřídeli atd. Matematici neznají vědecký obor sčítání a odčítání, násobení a dělení, ale už znají obor diferenciálního počtu – protože je velmi složitý.

Omyly pak vznikají zcela snadno: tak, že se do výroku o nějakém ději či v odpovědi na jakoukoli otázku nezakalkuluje nějaký důležitý činitel (faktor). Buď se podcení, nebo se prostě o něm neví, nebo se celý proces chápe mylně (příčiny chování celé soustavy prvků se interpretují mylně), nebo je ve hře řada dalších faktorů, dosud neznámých apod. Také emoce, zlé úmysly, prestiž, touha dosáhnout slávy a podobně hrají roli při vysvětlování určitých jevů. Některé mylné závěry jsou pak rozšířeny a vyznávány spoustou lidí, jiné jsou jen okrajové. Jak se správně říká: vědci jsou také jen lidé.

Pýcha – častá příčina mnoha omylů

Zřejmě jen málo lidí v minulosti vyznávalo, že Země je placka nebo deska – dnes si mnoho lidí myslí (vyznávají omyl), že si to kdysi mnoho lidí myslelo. Spíše se zdá z historie, že většina lidí vždy věděla, že Země je kulatá. Vždyť stačilo pohledět na oceán - voda se jeví na obzoru zakulacená. Kulatost se pozná také podle přijíždějící lodi (nejdříve se objeví horní části, pak paluba a celá loď) - je vidět, že masy vody za obzorem “klesají dolů” a loď jakoby vyjíždí zdola. Při pohledu na Měsíc a Slunce vidíme, že jsou to kulatá tělesa. Při zatmění Měsíce (kdy na něj Země vrhá svůj stín) byla vždy jasně vidět kulatost Země. To vše lidé pozorovali dávno před námi.

Mnozí lidé v dřívějších dobách nebyli hloupí, jak je chtějí někteří lidé vidět dnes – aby sami vypadali na “výši”. A už vůbec nebyli hloupí jen proto, že žili dávno před námi. Mnozí byli i více informovaní než lidé dnes (stačí se podívat na některé průzkumy veřejného mínění), přestože v jejich době bylo některých informací méně. Zdá se tedy, že v rozporu s občasně nalézanými výroky z minulosti, že Země je placatá a někde v dálce lze “přepadnout přes okraj” (jako by dnes někteří lidé nevyznávali očividné hlouposti), většina lidí minulosti věděla, že Země je koule. Také asi tři tisíce let starý zápis v bibli hovoří o kulaté Zemi zavěšené “na ničem”.

V jednom odborném americkém časopisu čteme, že tisíce let všichni vzdělaní lidé věděli, že Země je kulatá. Jsou zde uvedeny důvody, proč lidé mohli vědět o kulatosti Země již dávno. Argumenty “nebudeme přece věřit v plochou Zemi”, které dnes někteří lidé používají (třeba proti náboženství), jsou neopodstatněné. Článek také vysvětluje, jak pověra o ploché Zemi vznikla, - bylo to z biografie Washingtona Irvinga, popisující Columbovu výpravu do Indie (objevení Ameriky). Irvingův záznam rozhovorů s učenci o tvaru Země je naprostý výmysl. Columbovi námořníci se vůbec nebáli, že loď přepadne přes okraj Země, ale toho, že jsou příliš daleko od pevniny. Pyšné osvícenství pak nazvalo předchozí věk “temný středověk” a použilo též argument o ploché Zemi proti křesťanství jako “důkaz” jeho zaostalosti - v protikladu k osvícenství. (Creation Matters, 12/97, Svazek 2, č. 6) Historik Emanuel Rádl řekl: “Kdo mluví o temném středověku, ten má temno v hlavě.” Podobně mluví historik Zdeněk Kalista. (Report, 6-7/2000, str. 6) Je ovšem jasné, že jako žijí hlupáci dnes, žili i před námi, a jako žijí neinformovaní lidé dnes, tak žili i před námi. Proto se mohl ještě v roce 1870 sázet Alfred Russell Wallace (zastánce Darwinovy teorie) s Johnem Hampdenem o 500 liber, zda je Země kulatá či plochá. Hampden vsadil jmění na to, že Země je plochá. Evolucionista Wallace sázku vyhrál, ale Hampden odmítl vyplatit peníze. (LN 3. 5. 2003) Znovu zdůrazňuji, že informovanost a moudrost spolu souvisí jen nepřímo, podobně jako neinformovanost a hlupáctví. Koperníkův obraz světa učili už dlouho před ním Pyhagoras (asi 500 př. Kr.), Aristarchos ze Samu (asi 310-230 př. Kr.) a Hipparchos z Nikaie v Bithynii (asi 190 – 120 př. Kr.), jak uvádí dr. Paul Müller (Schöpfung und Wunder, Zufall oder Gottes Werk, str. 10, 2. vydání).

Spor o samoplození (abiogenezi)

Velmi zajímavý spor, založený na řadě omylů, táhnoucí se po staletí, byl spor o to, zda malé živé bytosti, třeba mouchy, červi nebo dokonce myši (později, po objevení mikroskopu mikroorganizmy), mohou vznikat jen tak, následkem vlhka a tepla, ze zbytků potravy či ze špíny. Je velmi podivuhodné, že ještě dnes si řada lidí myslí, že mohou! – například že plíseň vzniká na nádobí prostě jen tak ze špíny v teplém prostředí (nedávno mi to tvrdil jeden asi pětatřicetiletý muž). Velká autorita starověku, Aristoteles (4. stol p. n. l.) učil, že některé bytosti se rodí ze živých rodičů, ale jiné vznikají samy od sebe z neživých látek (tlejícího listí, hnijícího dřeva či špíny). Učil, že jednoduchá zvířátka – červi, mouchy, myši a dokonce psi – povstali k životu samovolně z vlhké “Matky Země”. Možná se nyní smějete – ale je snad evoluční teorie, dodnes věřená a učená na školách, o něčem jiném?

Aristoteles popsal takový pokus: “Vezměte hrnec, dejte do něj starou košili, hrst obilí a kus sýra; zanedlouho najdete v hrnci myši, které vznikly z neživého obsahu hrnce.” Samozřejmě přesnější pozorování ukáží, že myši pochází jen ze živých myší, a do hrnce nalezly z venku, lákány vůní sýra, ne že vznikly z jeho obsahu. (Ludvík Švihálek, Znamení doby 1/1983) Je snad moderní “vědecká” evoluční pověra jiná? “Vezměte pár planet, zahřívejte je sluníčkem a ozařujte, nechte to tak miliardy let, a najdete pak na některé z nich rostliny, živočichy a lidi.” Je to o něčem jiném, než co nabídl Aristoteles? Samozřejmě přesnější pozorování ukáží, že život pochází ze života, ne že vznikl z neživého obsahu planetární soustavy.

Spor o samoplození se táhl staletími až do naší doby

I část církve přijímala učení o samoplození, tak jako některé církve dnes přijímají (trapně) evoluční teorii. (O církvi viz 19. Omyl). Později italský lékař Francesco Redi (17. stol.) prokázal jednoduchým pokusem, že larvy much nevznikají samy od sebe v hnijícím mase. Redi měl strach před inkvizicí a výslovně proto zdůraznil, že co platí pro mouchy, nemusí platit pro včely. Později holandský obchodník, přírodovědec–samouk, vynálezce a brusič brýlí, člen Královské společnosti, Antony van Leeuwenhoek (17. -18. stol.) zdokonalil mikroskop a pozoroval nálevníky a bakterie. S překvapením zjistil, že “se vytvářely” všude, kde se nechala stát voda, víno, polévka či moč. V dopise Královské společnosti v Londýně oznámil, že “tato živá zvířátka”, jež objevil, nemají “otce ani matku”, ale vznikají zcela sama. Bylo to v době, kdy vědci právě začali o možnostech samoplození pochybovat – Leeuwenhoek opět rozvířil spory. Už se nediskutovalo o tom, jestli vznikají samovolně myši nebo mouchy, ale mikrobi. Je užitečné si povšimnout, jak se zastánci samovolného vzniku života nevzdávají.

Následoval proslulý spor o samoplození mezi italským knězem a profesorem anatomie Lazzarem Spallanzanim a Angličanem Johnem Turberville Needhamem (18. stol.). Oba uvařili vývary z masa. Spallanzani láhev po varu zalil voskem – a žádné bakterie se neobjevily. Needham ucpal láhev ovčí vlnou a po zchladnutí se za několik dní objevily bakterie. Spor zůstal tehdy nevyřešen, dnes víme, že obsah Needhamovy láhve po zchladnutí nasál vzduch a strhl s sebou bakterie usazené v řídkém klubku vlny či ve vzduchu. Zajímavá je argumentace Spallanzaniho proti Needhamovi: “Cožpak tento hlupák věří, že může přinutit Boha, by vykonal zázrak, kdykoliv přistaví hrnec skopové polévky?”

Zdánlivé ukončení sporu

V 19. století vypsala Francouzská akademie věd peněžitou odměnu na vyřešení tohoto sporu. Ekonomika potřebovala zoufale chránit potraviny před kažením a medicína hledala ochranu před infekcemi. (Robert Koch ukázal, že bakterie vyvolávají slezinnou sněť a tuberkulózu). Cenu vyhrál profesor Louis Pasteur, francouzský chemik a mikrobiolog. 7. dubna 1864 pronesl v nabité univerzitní hale pařížské Sorbonny slavnou přednášku, ve které mimo jiné uvedl:

“Okolo nás je mnoho záhad, které zaměstnávají lidského ducha a na které marně hledáme odpověď. Jedna z nich je řešitelná pokusem a já jsem tomu věnoval mnoho úsilí. Je to otázka, zda se neživá hmota kolem nás může změnit v život.” Přitom ukázal napjatým posluchačům baňku a pokračoval:

“Když v obyčejné nezazátkované baňce uvařím polévku z masa a baňku nechám několik dní stát, polévka se zkazí. Když však polévku uvařím v uzavřené baňce, může stát na vzduchu celé měsíce a hnilobné procesy se jí nedotknou.” Ve dvoraně university bylo hluboké ticho, všichni cítili, že jsou svědky dějinné události. Profesor Pasteur pokračoval:

“Dámy a pánové, v této baňce je roztok vhodný k tvorbě mikrobů. Je, jak vidíte, uzavřena. Už čtyři roky. Čtyři roky ji pozoruji a prosím ji, aby mi předvedla první stvoření života, aby stvořila mikroorganizmy. Ale tekutina je prázdná, je prázdná proto, že jsem nedopustil, aby do ní mohlo vniknout to, co člověk dosud uměle nevytvořil – život. Nedopustil jsem, aby k tekutině pronikly zárodky vznášející se ve vzduchu, nedopustil jsem, aby tam pronikl život.”

Pasteurův hlas zanikl v bouři potlesku. Od té doby všechny továrny na konzervy a veškerá ochrana potravin “pasterizací” dokazuje, že Pasteur měl pravdu. (Ludvík Švihálek, Znamení doby 1/1983, Jacob Segal: Je život záhadou?) Proč nemůže život vzniknout samovolně z neživého materiálu, je podrobněji rozebráno ve 2. Omylu.

Jacob Segal: Je život záhadou?

V roce 1972, za hluboké komunistické protináboženské totality, vyšla v tehdejším Východním Německu kniha Das Leben-ein Rätsel? Napsal ji doktor Jacob Segal, profesor Humboldtovy univerzity v Berlíně (NDR). Je komické, jak v této době, kdy proti evoluční teorii a Darwinovi nesměl nikdo vystoupit, profesor Segal dokázal neuvěřitelně šikovným způsobem zpochybnit celou evoluční fantazii a vydat to knižně. U nás byla tato kniha přeložena pod názvem Je život záhadou? a vydána pod záštitou Akademie věd v Praze (sic) roku 1982. Na straně 115 a 116 (po povinném výsměchu církvi a úlitbě božstvu evoluce) profesor Segal píše:

“Cenu vyhrál nakonec Pasteur: dokázal důmyslnými pokusy, že se bakterie nikdy nevytvoří, zabrání-li se účinně přístupu zárodků. Brzo se však problém samoplození opět vynořil ve změněné formě. Mezitím uveřejnil Darwin své dílo O vzniku druhů a vývojová teorie si získávala stále širší uznání. Podle formulace německého biologa Ernsta Haeckela (1834-1919) se všechny dnes existující živé organismy vyvinuly z mnohem primitivnějších forem, z hromádek ´prahlenu´. Nedalo se tedy očekávat, že by se mouchy nebo bakterie náhle objevily samoplozením a přeskočily tak všechny fáze svého vývoje. Avšak domněnka, že kdysi, v dávné minulosti vznikly krajně primitivní formy života, které se v průběhu miliard let vyvinuly v dnes známé organismy, byla zcela rozumná.” (zvýraznil P. K.)

Profesor Segal zde velmi elegantním způsobem a zcela jasně ukazuje, že omyl víry v samoplození pokračuje dál až do dnešní “moderní doby” pod názvem evoluční teorie. Rozdíl proti staré, dnes popřené teorii samoplození, o vzniku psů, myší, much či bakterií z hromady starého odpadu, je jen v tom, že se vše zamlžilo délkou času, tedy miliony let a zredukovala se velikost toho, co se mělo vyvinout. (V moderní evoluční teorii se nevyvíjí bakterie, ale zpočátku jen její “komponenty” a “prapředchůdci”. Později pak z toho vznikají mouchy, myši, psi i lidi.) To, co Pasteurovi nevzniklo za čtyři roky, evolucionistům vzniká za miliony let. Obdivuji odvahu profesora Segala a “vzdávám hold” našim evolučním akademikům, kteří tuto knihu v dobách komunismu dovolili vydat – ani jim ani komunistickým cenzorům nedošla ironie profesora Segala.

Tolik vzdělaných lidí se přece nemůže mýlit

Darwinovým omylům věří miliony vzdělaných lidí, stejně jako za Hitlerem šlo mnoho universitních profesorů. Němečtí vědci stavěli na Rujáně lávku nad hladinou moře, aby dokázali Hitlerem vyznávanou teorii, že žijeme v duté Zemi. A co komunistický termín “vědecký světový názor”, který vyznávaly miliony, a který se učil na vysokých školách? Komunisté nazvali kybernetiku buržoazní pavědou a nesnášeli Mendela a genetiku, protože popírala (a stále popírá) evoluční teorii.

Ředitel patentového úřadu ve Washingtonu prohlásil roku 1832: “Navrhuji zrušení patentového úřadu. Všechno už bylo objeveno a nového nic objevit nelze.” Ještě v roce 1894 americký vědec Albert Abraham Michelson prohlašuje o fyzice: “Všechny důležité základní zákony a fakta již byly objeveny a jsou již dnes tak pevně prokázány, že možnost, že by vůbec kdy byly nahrazeny v důsledku nových objevů, je nutno hledat na šestém desetinném místě.” (Eva Veselá: Co nám příroda nedovolí.)

V roce 1903 se výrobce automobilů Mercedes domníval, že maximální počet vozů, vyrobených za jeden rok, nemůže přesáhnout jeden milion, protože nebude možné vyškolit k řízení automobilu více lidí. Byl to však omyl. Výbor britského parlamentu zase dospěl k závěru, že žárovka, právě vynalezená Edisonem (1879), je exotickým artefaktem, vhodným pro lidi v USA, protože v tomto mladém státě si lidé velice potrpí na povrchní novinky, pro zbytek světa však žádný praktický význam nemá. (Universum 4/2000 str. 19)

Je známo, že vědci v 19. století dokazovali, že lidé nebudou mít nikdy možnost létat nebo jezdit vyššími rychlostmi, třeba vlakem, protože by se zalkli. Ve dvacátém století nás mnoho vědců přesvědčovalo, že Neandertálci byli mezičlánky mezi člověkem a opicí, byli tupí, primitivní, shrbení, chlupatí a polozvířečtí. Naproti tomu se ukázalo, že Neandertálci byli spíše supermani, dožívali se asi delšího věku než my, měli v průměru větší mozek než my i celkové rozměry těla. Piltdownský člověk byl vědci vydáván 40 let za mezičlánek mezi člověkem a opicí, až bylo v polovině dvacátého století zjištěno, že jde o podvrh. Celá evoluční teorie, věřená miliony lidí, je takovou ukázkou masově rozšířeného bludu o samoplození a vzniku těch nejsložitějších struktur bez konstruktéra.

Bolestný humor

I život člověka (váš nebo můj) může stát na pevných základech jen zdánlivě. Do určité chvíle si člověk může o sobě myslet, že je jako “nepotopitelný Titanic”, onen luxusní zaoceánský parník. Až do 14. dubna roku 1912 vše nasvědčovalo tomu, že je nepotopitelný. Pevný, oplátovaný, s nejmodernějšími bezpečnostními vymoženostmi a přeplavovými komorami. Potopil se během 160 minut, zahynulo 1 503 lidí včetně kapitána J. Smitha. Titáni byli řečtí nadlidští bohové, mocní a silní – ale jen v mytologii. Parník Titanic měl všechno možné pro zachování života – chyběly jen dvě maličkosti. Záchranné čluny a pokora.

K ironickému, ale tragickému humoru patří historická událost, kdy pohanský římský císař Dioklecián dal r. 305 razit mince s nápisem, že křesťanství je definitivně vyvráceno. O osm let později bylo křesťanství uznáno státním římským náboženstvím. Rovněž tak jedna z prvních mimobiblických zmínek o Izraeli (vyvoleném národu) říká, že “Izrael už neexistuje, že byl nadobro vyvrácen.”

Francouzský spisovatel, dramatik, filozof, historik a encyklopedista, vlivná osobnost francouzského a evropského osvícenství, Francois Voltaire (zemřel 1778) prohlásil, že za 150 let “neštěkne po křesťanství už ani pes”. Za 50 let po jeho smrti byla v jeho domě zřízena tiskárna biblí!

Mnoho lidí se v životě může mýlit a já patřím mezi ně. Na Titanicu chyběly záchranné čluny, protože jeho konstruktérům chyběla pokora. Mysleli si, že jsou “titáni”, nepřemožitelní. Každého lidského života, který je zmařen pro svoji pýchu, omyl či lež, je velká škoda. Stát Izrael se vynořil z “neexistence” po dvou tisících letech a křesťanství je dnes formálně největším světovým náboženstvím. Jeho zakladatelem je Ježíš Kristus, kterého lze přirovnat k záchrannému člunu pro lidský život. Jde o záchranu od omylu pýchy, hříchu a smrti.


Na předchozí omyl     Zpět     Na další omyl